«Мовчати – значить бути причетним до кривдників»

18 Листопада, 2024

Інтерв’ю є частиною циклу, що має на меті підвищити обізнаність про проблему булінгу та показати різні шляхи його подолання.
Це історія Сергія, який був свідком булінгу в школі. Чоловік ділиться своїми спостереженнями, думками й переживаннями щодо того, чому діти стають агресорами, а інші – мовчазними спостерігачами. Сергій рефлексує про власну роль у цих ситуаціях, розмірковує над тим, як можна було допомогти постраждалому.

Анна Танцюра, М-2

Фото надане автором


Сергій, 25 років, Черкаси

  • Сергію, привіт. Сьогодні поговоримо про дуже актуальну тему – булінг серед дітей в школі. Готовий?
  • Привіт. Звісно готовий! Усвідомлюю всю важливість, тому буду щиро ділитися своїм життєвим досвідом.
  • Як часто ти бачив, як інших дітей ображають у школі? Розкажи кілька прикладів, які запам’яталися.
  • На жаль, у моїй школі булінг був досить поширеною практикою. У моєму класі він спрямовувався на одного хлопця. У середньому на тиждень було щонайменше три випадки такого цькування. Цей хлопець мав хобі – малювання. На мою думку, захоплення не має статі. Але в час, коли я навчався, однокласники засуджували його, мовляв «це дівоча справа», «що ти як дівчина себе поводиш» та ін. Хлопці знущалися морально та фізично, неодноразово доводили його до сліз і нервових зривів. Вони робили це на перервах, до чи після уроків.
  • Як однокласник реагував на ці вислови?
  • Спочатку він відстоював свої вподобання словесно. Але потім, коли знущання стали все частішими та жорстокішими, навіть не намагався себе захистити. Після цього частіше надавав перевагу спілкування в колі дівчат. Наскільки мені відомо, він не повідомляв про це батькам.
  • Що ти відчував, спостерігаючи за цим?
  • Коли я спостерігав за діями агресорів, мені було не зрозуміло, чому вони взагалі це роблять. Я відчував несправедливість, адже ніхто не заслуговує на булінг. Такого не має бути в школах в сучасному світі.
  • Чи звертав ти увагу на те, чому булінг спрямований саме на цю дитину?
  • Так, я думав над цим. Хлопець поводився не так, як більшість однокласників. Він не був розбишакою, не кривдив інших, добре навчався. Також на перервах не бігав із хлопцями по школі, не грав у футбола, баскетбола та решту ігор. Натомість спілкувався з дівчатами. За цей вибір із нього теж знущалися, нагадуючи, що в пріоритеті в нього була дружба не з хлопцями. Напевно, агресори хотіли уваги або ж просто демонстрували себе через знущання над іншими.
  • Як реагували на булінг учителі й адміністрація школи?
  • Учителі рідко реагували на такі випадки, особливо. коли не бачили цього на власні очі. Вони звертали на це увагу тоді, якщо це ставалося безпосередньо на уроці, або в коридорах коли проходили повз. Тоді наш клас збирали в актовій залі, проводили з нами виховні години. Психолога в нашій школі не було, тому цим займалися класні керівники й директор.
  • Чи пробував ти втрутитися або допомогти дитині? Якщо ні, то чому?
  • На превеликий жаль, тоді я ніяк не реагував на ці випадки жорстокості щодо однокласника. Зараз, оглядаючись у минуле, звісно, захистив би його. Я відчував несправедливість, але цього замало. Не розумію, чому я тоді нічого не робив. Адже мовчати – значить бути причетним до кривдників.
  • Як реагували інші діти, коли ставали свідками булінгу? 
  • Частіше однокласники теж не звертали уваги. Мені здається, що багато залежить від батьків. Адже одні розповідали, що потрібно захищати тих, кого ображають і не давати кривдити себе. А інші – узагалі не говорили про це зі своїми дітьми. Мені здається, що в кожній сім’ї мають це обговорювати.
  • Як, на твою думку, можна було допомогти дитині, яку ображали?
  • Насамперед, я би підтримав його морально, запитав, чи він говорив про це з батьками. Також варто було звернутися до класного керівника. Якщо нічого не змінилося б, то йти до директора школи. Я вважаю, що дітям, які зазнали психологічних чи фізичних знущань, має бути надана допомога психолога, щоб уникнути наслідків у зрілому віці.
  • Кому ви розповідали про випадки булінгу серед однокласників?
  • Не знаю чому, але я не говорив із батьками про ці випадки в школі. Зараз розумію, що варто було. Батьки ж, у свою чергу, теж могли час від часу запитати в мене про це. Можливо, тоді вони мені б пояснили, що потрібно робити в такому випадку, до кого звертатися.
  • Що ти думаєш про тих дітей, які знущалися з інших?
  • Тоді я не розумів, для чого агресори це роблять. Можливо, у їхніх родинах були проблеми в спілкуванні, нестача любові, турботи, або ж батьки поводилися з ними жорстоко. Через що діти, у свою чергу, знущалися зі слабших фізично, аби виразити свої емоції.
  • Як цей досвід уплинув на твоє ставлення до школи та однокласників?
  • Шкільний досвід показав мені, що світ не є справедливим. Уже в класі 9-му ми стали більш дружніми, але поодинокі випадки все ж були. Я, звісно, засуджую всі їхні дії. Але ніхто не знає, яка атмосфера була у їхніх родинах. Можливо, вони теж потребували допомоги, проте не знали, як про це попросити.
  • Як, на твою думку, школа могла б краще протидіяти булінгу?
  • Адміністрація школи повинна залучати дитячого психолога, проводити бесіди, виховні роботи. Можливо, спочатку потрібно говорити з батьками, учити їх говорити зі своїми дітьми. Адже це передусім вони мають говорити з дітьми про булінг, уміти вчасно зрозуміти, якщо щось відбується з їхньою дитиною.
  • Що б ти порадив дітям, які стали свідками булінгу?
  • Раджу підтримувати жертв знущання морально, відстоювати їх права поміж інших. Обов’язково потрібно звернутися до дорослих – класного керівника, психолога, адміністрації школи. Якщо не реагують, то варто звертатися до відповідних органів – поліції або на гарячу лінію допомоги «Ла СтрадаУкраїна» за номером 0 800 500 225 або в Instagram @childhotline_ua. Мовчати не потрібно! Це стосується не лише свідків булінгу, а й жертв.
  • Дякую за тобі за те, що поділився своїм досвідом!
  • Завжди будь ласка! Сподіваюся, це допоможе школярам зрозуміти, як важливо допомагати іншим, а не робити вигляд, що нічого не відбувається.

Позначки:



Коментарі:

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Схожі дописи:

31 Березня, 2021
Оголошено конкурс студентських журналістських робіт «Медіапростір крізь призму праволюдяності»

Кафедра журналістики, реклами та PR-діяльності оголошує про проведення конкурсу студентських журналістських робіт на тему «Медіапростір крізь призму праволюдяності». Конкурс студентських журналістських…

22 Січня, 2020
Магістри захистили випускні роботи зі спеціальності “Медіакомунікації”

Публічний захист магістерських робіт студентів спеціальності «Медіакомунікації» відбувся в Черкаському національному університеті імені Богдана Хмельницького. Організатор — кафедра журналістики, реклами…

29 Жовтня, 2021
Журналіст Роман Цимбалюк поділився професійними настановами зі студентами-медійниками

Зустріч для студентів ЧНУ ім. Б. Хмельницького із журналістом Романом Цимбалюком організував його друг та колега Роман Сущенко. Дискусія передбачала…

16 Жовтня, 2021
Теми кваліфікаційних робіт за 2021-2022 н.р.

До вашої уваги – теми кваліфікаційних робіт ОС “Бакалавр” спеціальності 061 “Журналістика” денної та заочної форм навчання за 2021-2022 н.р.