Питанння медіаосвіти та медіаграмотності серед населення стало актуальним на сьогодні, у зв’язку з маніпуляціями суспільною свідомістю як провідними загальноукраїнськими, так і регіональними ЗМІ.
Медіаосвіта – це науково-освітня сфера діяльності, мета якої допомогти людині навчити людину захисту від маніпуляції чи експлуатації з боку мас-медіа. У зв’язку заангажованістю ЗМІ, через їхнє спонсорування політиками, в новинних матеріалах інформацію подають не завжди об’єктивно. Серед студентства почала діяти практика вивчення способів впливу на свідомість через новини. Люди старшого віку, менш сприятливі до викривленої інформації і через свій досвід зіставляють подію з реальністю. Проте, якщо дорослі ще у змозі фільтрувати інформацію, школярі сприймають інформацію прямо і прозоро, і тому є найуразливішими до неправди в новинах.
Проведене нами опитування серед школярів черкаської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №17, дозволило зробити висновки, чи потрібна медіаосвіта, як одна з дисциплін шкільного навчання.
Опитаним були запропоновані питання:
- Чи дивитесь Ви новини?
- Чи перевіряєте новину з кількох джерел?
- Чи можете відрізнити справжню новину від вигаданої?
З 31 дитини 28 дивляться новини, зокрема 12 лише з дозволу батьків; 7 – перевіряють новини, 18 – вважають, що можуть відрізнити правду від фейку, що показано на діаграмі.
Один з опитаних, дев’ятикласник Влад, розповів, що новини дивиться з батьками, а тому може відрізняти вигадку від правди. «Переглядаючи новини, я можу спитати батьків, що є правдою, а що, на їхню думку, ні. Але якщо якась новина викликає суперечливі думки, ми перевіряємо її в інтернеті» – коментує хлопець.
Проте на питання про медіаосвіту не зміг відповісти жоден з опитаних, оскільки школярі не розуміли, що це за термін. Після пояснення, чим корисна медіаграмотність і питання чи потрібна вона як додатковий предмет 26 відповіли, що хотіли б навчитися фільтрувати новини, а тому і мати такий предмет, 5 школярів з них – як факультатив. Решта – не хотіла б мати додаткового навантаження в шкільній програмі.
Учениця випускного 11 класу Юлія, висловилася, що такий предмет як медіаграмотність був би зайвим. «У школярів, особливо в випускних класах, і так достатньо велике навантаження, а яким новинам можна довіряти, яким – ні, завжди можна спитати у дорослих» – говорить дівчина.
На противагу їй, 10-класниця Марина залюбки відвідала б таку дисципліну: «Це класно, коли ти сам в змозі побачити, де в новинах правда, а де брехня, і які новини варто дивитися, а які потрібно оминати, розуміти ще з анонсу».
Альона Дудник
(Опитування провел и Альона Дудник і Валентина Лозова)
Залишити відповідь