Викладачі кафедри журналістики, реклами та PR-технологій ЧНУ ім. Б. Хмельницького активно працююють над удосконаленням журналістської освіти в Україні. У межах проекту «DESTIN» Тетяна Бондаренко, Світлана Коваль та Олеся Нестеренко відвідали з робочим візитом Швецію, де ознайомилися з роботою відділення медіа й журналістики, що належить до факультету мистецтв та гуманітарних наук університету Ліннея, а також із діяльністю медіаінституту FOJO.Учасникам проекту розповіли про навчальний процес в університеті. Медіаексперти поділилися досвідом створення курсів й організації навчання для студентів.Так, в університеті Ліннея діють три бакалаврські програми: креативні медіа, журналістика й медіавиробництво, а також медіабізнес, кожна з яких триває 3 роки.Щосеместру студенти мають чотири дисципліни впродовж 5–10 тижнів. Багато практично орієнтованих курсів. Наприклад, курс із радіо триває 5 тижнів, його опановують 40 осіб, так само, як і курс із відеовиробництва. Студентів розподіляють на групи по 5 осіб, кожна група готує щодня по дві радіопрограми. Потім ці групи змінюються. Радіопрограми транслюють в інтернеті, відеоматеріали – на ютуб-каналі. Усі матеріали після знімання/запису розміщують на серверах. У студентів є акаунт, із якого вони мають доступ до всіх навчальних матеріалів, бібліотеки тощо з будь-якого комп’ютера в університеті.Підсумком навчання стає бакалаврська робота, яку студенти готують близько 10 тижнів. Зазвичай, творча робота – це медіапроект , що підготовлений у вигляді документального фільму, теле- чи радіопрограми. В університеті створено 15 монтажних для радіо та 18 монтажних для відео. Усі програми ліцензійні, університет платить щорічно близько 2 тисяч євро за їх використання. Також є 62 комп’ютери з доступом до будь-яких матеріалів, аудиторія з телевізійним та радіообладнанням (журналістські комплекти, відеокамери, диктофони, штативи, дрони тощо).
Учасники проекту «DESTIN» відвідали місцеве шведське суспільне радіо «Sveriges Radio P4 Kalmar».
Руслана Костенко, 3-ЖФото надані викладачамиUniversity teachers adopt experience of teaching journalism from Swedish media professionals
The teachers of the Department of Journalism, Advertising and PR-Technology of the Bohdan Khmelnytsjyi National University of Cherkasy are actively working on improving the journalism education in Ukraine. Tetiana Bondarenko, Svitlana Koval and Olesya Nesterenko within a DESTIN project made a working visit to Sweden, where they got acquainted with the Department of Media and Journalism in the Faculty of Arts and Humanities at Linnaeus University and also with Fojo Media Institute.
The project participants were told about the educational process at the university. Media experts shared their experience of creating courses and organizing training for students.
Linnaeus University has three undergraduate programs: creative media, journalism and media production and media business, duration of each course is 3 years.
Students have four courses within 5-10 weeks per term.There are a lot of practice-oriented courses. For example, the duration of a radio course is 5 weeks, and its mastered by 40 learners, as well as video production course. Students are divided into groups of 5 people; each group prepare two radio programs per day.Then those groups are reshuffled. Radio programs are broadcast on the internet, video materials – on YouTube. All materials after shooting/recording are placed on the servers. Students have access to all the learning materials, library, etc.
The result of the work is the bachelor’s thesis, which is made for about 10 weeks. Usually, a creative work is a media project prepared in the form of a documentary film, television or radio program.There are 15 editing rooms for radio programs and 18 for video in the university. All software is licensed; the university pays for about 2 thousand Euros annually for their use. There are also 62 computers with the access to all the materials, the room with TV and radio equipment (journalistic kits, camcorders, recorders, tripods, drones, etc.).
- Of course, such material and technical resources can only be a dream in our university. But we have a powerful human resource – teachers and students. Experience learning always foster changes and the Department of Journalism, Advertising and PR-Technology continuously goes up and up, changing study programs, updating facilities for students and innovating the educational process, – says the head of the department Tetiana Bondarenko.
- This is a commercial-free public radio, which is listened by 68,000 people daily. The radio works in spoken, high quality content (99% of locals rate their programs as “good” and “very good”).Radio works in conversational format and has fine content (99% of locals rate the radio programs as “good” and “very good”). Editorial staff is up-to-date, there is even a digital producer who is responsible for distributing media on social networks, on the Internet and on smart speakers, such as Amazon Echo, – says Svitlana Koval, a teacher of the department.
Translated by Sergiy Prytula
Дякую за професійний переклад англійською, це дуже важливо для поширення результатів проекту DESTIN.