Наймасштабнішими надзвичайними ситуаціями справедливо вважають катастрофи літаків. До вашої уваги добірка найрезонансніших катастроф літаків українських авіаліній.
Падіння Як-42 під Салоніками (1997 рік)
17 грудня 1997 року поблизу грецького міста Салоніки розбився український літак Як-42 компанії «Аеросвіт», унаслідок чого загинули всі 70 осіб, які перебували на борту (серед них п’ятеро дітей і вісім членів екіпажу).
Спочатку рейс за маршрутом Київ−Салоніки виконував літак Boeing 737, однак через технічні причини він був замінений на Як-42 (реєстраційний номер UR-42 334) під час проміжної зупинки в Одесі.
Заходження на посадку в грецький аеропорт відбувалося вночі за хмарної погоди, і літак українських авіаліній відхилився від початкової схеми посадки. Через втрату орієнтації в повітряному просторі й неможливість скорегувати схему польоту диспетчером (в аеропорту не було радіолокатора) Як-42 врізався в гору Пента-Пігадія. Уламки літака виявили лише через три дні.
Відповідальна за розслідування аварії комісія назвала такі причини катастрофи: неправильне заходження на посадку, невикористання екіпажем усіх можливостей обладнання для визначення свого розташування в небі, неповідомлення диспетчерові про втрату орієнтації в авіапросторі та ін.
Два диспетчери Салоніцького аеропорту були засуджені до п’яти років в’язниці за порушення правил роботи й ненавмисне вбивство.
Авіатрагедія українського Ан-140 в Ірані (2002 рік)
23 грудня 2002 року літак Ан-140 української авіакомпанії «Аероміст – Харків» зазнав аварії біля іранського селища Баграбад. За різними даними, у катастрофі загинуло від 44 до 48 осіб, разом із 6 членами екіпажу. Усі вони були громадянами України та Росії. Серед загиблих – одна 7-річна дитина.
Майже всі пасажири рейсу були співробітниками Харківського авіаційного заводу, також на борту були представники компаній «Антонов», «Рубін», «Авіоніка», «Аеросила» й «Інтерамі».
Літак АН-140 з бортовим номером UR14003 виконував рейс Харків–Трабзон (Туреччина) − Ісфахан (Іран), де авіаінженери повинні були взяти участь у церемонії першого офіційного польоту літака ірансько-української виробництва Iran-140.
Причиною аварії, яка сталася за 70 кілометрів на захід від пункту призначення, уважають те, що пілоти не впоралися з керуванням через погану видимість і врізалися в скелю.
Катастрофа Як-42 в Туреччині (2003 рік)
26 травня 2003 року поблизу турецького Трабзона розбився літак Українських середземноморських авіаліній (UM Airlines), унаслідок чого загинуло 12 українців, 62 іспанці й 1 білорус.
Літак Як-42Д (реєстраційний номер UR-42 352) виконував рейс Кабул (Афганістан) – Бішкек (Киргизстан) – Трабзон (Туреччина) – Сарагоса (Іспанія). На борту перебувало 75 осіб, серед яких 40 іспанських військовослужбовців та один член воєнізованої поліції, які перебували в складі контингенту НАТО в Афганістані. 12 українців були членами двох змінних екіпажів (по 6 осіб), а один громадянин Білорусі − флайтменеджером.
Літак зіткнувся зі схилом гори за 30 кілометрів від турецького міста Трабзон.
У ході розслідування були названі такі можливі причини катастрофи: втома членів екіпажу, відсутність перевірки техніки перед вильотом, ненадання екіпажу достатніх відомостей про аеропорт Трабзона, нестача пального, брак досвіду польотів у непростих погодних умовах.
Падіння Ан-12 в Алжирі (2014 рік)
30 серпня 2014 року за 10 кілометрів від аеропорту «Таманрассет» (Алжир) зазнав аварії український літак Ан-12. Унаслідок трагедії загинули всі 7 членів екіпажу.
Офіційна причина авіатрагедії досі невідома. Літак виробництва ДП Антонов перевозив нафтове обладнання з шотландського Глазго до Екваторіальної Гвінеї із зупинкою в Алжирі. Місцеві ЗМІ повідомляли, що причиною його падіння була технічна зупинка двигуна.
Авіатрагедія пасажирського літака Boeing 737 в Ірані (2020 рік)
8 січня в небі над іранським Тегераном розбився український пасажирський літак Boeing 737–800 компанії МАУ, що прямував до Києва. Незабаром після зльоту він пішов у піке й розбився, усі 177 осіб на борту загинули. Це стало найбільшою трагедією за участю цивільної авіації в історії незалежної України.
9 січня експертна група та пошуково-рятувальна команда ДСНС України вирушили до Ірану для надання допомоги в пошуковій операції. Уранці 11 січня Іран офіційно заявив, що літак МАУ під Тегераном збила ракета «земля-повітря».
14 січня пошукова команда ДСНС завершила свою роботу на місці катастрофи українського Боїнга в Ісламській Республіці Іран та повернулася в Україну. Прес-служба ДСНС України повідомила, що на місці трагедії українського літака рейсу PS752 працювало 15 українських рятувальників.
Автор: Ярослав Нестеренко
Дякую за інформацію, це справді жахливі катастрофи!
Змістовно і лаконічно висвітлена історія масштабних авіакатастроф. Маємо про це знати і пам‘ятати.
Дякую за інформацію. Сумно, що дійсно таке трапляється.
На жаль, цей вид транспорту не дуже безпечний, хоч і швидкісний. Сумно
А чому не написали, що літак збили воєнні Ірану?