Викладачка кафедри журналістики Світлана Коваль пройшла міжнародне стажування в Чехії

6 Грудня, 2023

Освітня поїздка відбулася в межах проєкту «Підвищення якості навчання молодих журналістів в Україні», який здійснює чеська громадська організація «Асоціація з міжнародних питань» (АМО, www.amo.cz) за підтримки МЗС Чехії. У ній взяли участь викладачки журналістики з 11 українських університетів. Навчальна програма «Підготовка журналістів та специфіка роботи регіональних медіа» передбачала ознайомлення з роботою місцевих медіа, інтенсивні тренінги, лекції.

 Учасниць гостинно приймав  Український центр у Брно, заснований громадською організацією «Українська ініціатива Південної Моравії» у березні 2022 року для допомоги українцям. Про функціонування українських регіональних медіа в умовах війни та нові акценти в розумінні професійних стандартів дискутували з медіаекспреткою та членкинею Комісії журналістської етики Тетяною Лебедєвою. Про діяльність популярного онлайн-видання «Brněnská drbna» («Брнєнська пліткарка») розповідав шеф-редактор Міхал Штястни. Цікава назва для привернення уваги, однак стандартів дотримуються, факти перевіряють. Мають багато читачів, використовують соцмережі для поширення контенту, а також запустили пілотний проєкт подкастів на «Spotify».

Чеське радіо (чеський суспільний мовник)  налічує 170 тисяч слухачів, які й фінансують його. Про історію та сьогодення розповідав редактор та ведучий Мілош Шенкирж. Екскурсія почалася на даху столітньої будівлі, де є спеціальний оглядовий майданчик. Саме радіо почало мовлення в 1924 році. Нині на радіо працює близько 1300 співробітників, серед яких є й оркестранти, тут також є великий зал, де записують концерти оркестрів.

Чеське телебачення в м. Брно — це також суспільний мовник від 1993 року, не залежить від держави та існує коштом абонентських внесків глядачів. Тут готують різнотематичні програми для 6 телеканалів (новини, документальні фільми, серіали, спорт, дитячі). Кіно (10-14 фільмів на рік) дистрибують у кінотеатрах, чехи надають перевагу місцевому кінопродукту. У штаті – 250 постійних працівників, за потреби запрошують фахівців з інших сфер. У відділі новин щодня готують дві програми: 9-хвилинна в обід і 25-хвилинна (новини з регіонів) увечері. Посутню увагу приділяють соціальним мережам. Журналісти — універсальні. Обов’язково раз на тиждень — репортаж зі смартфона. Тут також проходять стажування студенти-медійники. 90% журналістів ньюзруму — це випускники університету Масарика.

Відвідали кафедру медійних студій та журналістики, яка функціює на факультеті соціальних студій в університеті Масарика в м. Брно. В університеті працює «Muni TV» — студентське телебачення: студенти готують матеріали для студентів. Є три редактори (які теж були студентами) і десь 25 студентів. Усе за власним бажанням, але їх подекуди заохочують стипендією від ректорату та зарахуванням двох додаткових кредитів. Ще є «StudexTV», яке вже виробляє різнотематичні продукти. Багато випускників-журналістів університету Масарика працюють на чеському телебаченні Брно. В університеті також діє «Радіо R»: це водночас і студентське радіо і радіо громади.  В ефірі — цілодобово, контент може запропонувати будь-хто. У сітці мовлення — понад 40 програм на різні теми: студентське життя, наука, спорт, політика.

Професійним  досвідом організації навчання та стажування студентів поділилася викладачка кафедри медійних студій та журналістики, а також журналістка видання «Deník N» Яна Устогалова. Із цікавого: навчання — три роки на бакалавраті й два — у магістратурі; практика/стажування на третьому курсі триває три місяці в місцевих медіа; кваліфікаційна робота — це проєкт, який виготовляють впродовж трьох семестрів; мають студентський сайт «Stisk online», як і в нас  Mediastudent.online.

Учасниці поїздки приєдналися до студентів університету Масарика, які слухали лекцію «Using data journalism for countering disinformation and covering the war» від заступниці головреда «Texty.org.ua» Галини Пастух.

Ознайомитися з роботою адміністрації Південноморавського краю, крайових депутатів та їхнього гетьмана (обраного голови) викладачки мали змогу на зустрічі з Аленою Кнотковою — керівницею пресслужби. У відділі друку та комунікацій працює три особи, а також є відділ маркетингу (із 2020 року). Пресслужба комунікує з медіа, готує відеоролики про край, статті, промоційну продукцію, веде сторінки в соцмережах, а також проводять різноманітні благодійні акції (із початку повномасштабного вторгнення багато допомагають й українцям). Торік край відзначав 1200-річчя, тож відділ готував низку заходів. Пані Алена розповідала багато цікавих кейсів зі своєї професійної діяльності: і щодо кризового менеджменту, і щодо креативності в розв’язанні різних питань.

У ректораті Університету Масарика представниці українських ЗВО зустрілися з працівниками пресслужби. Університет Масарика в Брно — другий в Чехії після Карлового університету Праги: 10 факультетів, 33 тисяч студентів, із них 7 тисяч — іноземці, 150 освітніх програм, 20% викладання англійською мовою (рідною чеською навчання безоплатне). Відділ комунікацій — це 6 осіб, які відповідають по факультетах. Є окремо прессекретар університету, який має право комунікувати з медіа. В університеті є база даних експертів, які можуть коментувати різні події в країні, і завдання прессекретаря — налагодити їхню комунікацію з медіа. Раз на місяць — ньюзлетер для всіх викладачів і студентів про новини університету (через внутрішню систему). Щомісяця також виходить друком (4000 примірників) та в он-лайні журнал «Magazin М» (https://www.em.muni.cz/), який пише про університет, наукові дослідження, навчання, успіхи викладачів та студентів. Один із номерів присвячений Україні. До речі, «ТікТок» заборонений в університеті, про телеграм мало хто знає.

У межах поїздки запланована зустріч з експерткою українського медіацентру Оксаною Ставро відбулася у Відні, у Торгово-промисловій палаті. Актуальні дискусії про австрійські медіанаративи щодо України (наприклад, війну називають ‘українська війна’), про історичні корені «теплого емоційного ставлення австрійців до росіян» й загалом про сучасний медіаландшафт Австрії. Пані Оксана є авторкою книги «Російська війна проти України: про що йдеться?», яка рекомендована міністерством освіти Австрії.

Наприкінці освітньої мандрівки учасниці проєкту відвідали штаб-квартиру Радіо Вільна Європа / Радіо свобода в Празі. Надзвичайно захопливою була розповідь про історію розвитку та сьогодення Якуба Тесаржа, який працює у відділі зовнішніх відносин. Нині мовлення охоплює 24 країни й має контент 27 мовами. У головному офісі працює близько 700 осіб: половина журналісти, решта — техніки, звукорежисери, монтажери, редактори, it. В інших редакціях — близько 1300 осіб.  Приблизно 2000 – на фрилансі. Хоча організація фінансується американським урядом, однак у роботу редакції не втручаються.  Усім відомі дуже жорсткі редакційні стандарти. Існує також система контролю, щоб їх дотримувалися, — така собі внутрішня конституція. Для журналістів надзвичайно важлива довіра аудиторії, тому посутню уваги приділяють перевірці інформації. І хоча це іноді впливає на швидкість, але зберігає якість. Досі залишають у назві «радіо» як данину традиції, адже на початку існування радіо було найважливішим і найвпливовішим медіа. Із приходом інтернету повністю змінилася концепція роботи, цифрова трансформація триває і зараз. Більшість каналів комунікації — інтернет і соцмережі. Радіопродукт зараз – 5%.

Велика частина роботи — технічна підтримка: засоби для подолання перешкод сигналу, протидія кіберзагрозам тощо. Раніше блокували радіосигнали, а нині можуть блокувати сайт. Інший спосіб — залякати людей, які працюють на радіо (фізичні, арешти). Протягом періоду існування були й вбивства, і терористичні акти (спроби отруїти сільнички в їдальні). Нині вже є кілька ув’язнених журналістів (двоє в Білорусі, один у Криму, одна журналістка — в Казані). У холі — меморіал загиблим журналістам.

Про роботу української служби Радіо свобода розповідає директорка Мар’яна Драч. В Україні — дві редакції: у Києві та Львові. Із початку війни у Львові запустили ефір «Свобода ранок» на ютубі та на «Еспресо», а також на фейсбуці проєкт «Ти як?» , спрямований на біженців і переселенців. Серед важливих тем — депортація дітей до Росії (відзнятий у співпраці зі «Схемами» фільм «Список 31»). Нещодавно вийшло розслідування про російських найманців «Редут», над яким довго працювали. Вже є продовження в мультимедійному форматі українською, англійською і російською мовами. Навіть британська розвідка цитувала матеріал. Розказують і про історії успіху українців за кордоном: українська дівчинка увійшла до пів фіналу Євробачення Швеції. Чи жінка відкрила садочок у Чехії спеціально для дітей переселенців. Важливі теми ведуть незалежно від кліків. До прикладу, роковини Голодомору чи 10 річниця Майдану.

Щодо платформ і контенту: стрими не заходять, здебільшого роблять відео для ютубу. Телеграм під критикою, але з іншого боку — це джерело даних для звичайного громадянина. Намагаються працювати в телеграмі: «Крим реалії» пишуть спочатку на телеграм, а потім на сайт. Зараз вже навіть не кажуть «радіо», але просто аудіо. Подкасти — це цікава сфера, але наш ринок відстає від західного. Тому ресурс вкладають у ютуб, а не в подкасти. Лонгридів майже немає. У ТікТок роблять експлейнери для молодої аудиторії. Популярні відеоісторії. Щодо верифікації контенту: редактор новин сам перевіряє інформацію як мінімум із двох джерел. Можна довіряти деяким українським виданням (із покликанням на них). Здебільшого зорієнтовані на експертизу людей. Є внутрішні правила: журналіст має назвати старшому редактору джерело й тоді вирішують, чи давати на сайт. Обов’язково називати хоча б місце роботи джерела.

— Надзвичайно вдячна «Association for International Affairs» та особисто координаторці регіональних семінарів та реалізації конкурсу  Валентині Люлі,  а також координаторці освітніх проєктів АМО в Україні Зденці Вагнеровій за продуктивне стажування й таке професійне натхнення! Цінно дізнатися про досвід колег з інших університетів, порівняти, як працюють регіональні медіа в Україні та в Чехії, тож найближчим часом розкажу на семінарах своїм студентам про всі враження від цієї освітньої поїздки, — зауважила Світлана Коваль.

Позначки:



Коментарі:

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Схожі дописи:

25 Листопада, 2024
«Якщо дитина знатиме, що її не проігнорують, а допоможуть, то вона обов’язково прийде за поміччю»

Наступна наша історія в циклі авторських інтерв’ю – про шкільні роки, коли булінг залишався без належної уваги, а учні боялися…

5 Січня, 2020
Як убезпечитися від впливу негативних новин

Сучасна людина постійно перебуває у вирі інформаційних потоків. Медіапростір, з одного боку, дає змогу ознайомлюватися з подіями світового масштабу, з…

16 Вересня, 2024
Вибіркові фахові дисципліни на 2024-2025 н.р. (магістратура)

Для формування індивідуальної освітньої траєкторії здобувача на 2024/2025 навчальний рік, студенти мають визначитися з вибірковими навчальними дисциплінами.Шановні студенти! Оберіть, будь ласка, фахові внутрішньогалузеві дисципліни. КАТАЛОГ ВИБІРКОВИХ ФАХОВИХ…

22 Січня, 2020
Магістри захистили випускні роботи зі спеціальності “Медіакомунікації”

Публічний захист магістерських робіт студентів спеціальності «Медіакомунікації» відбувся в Черкаському національному університеті імені Богдана Хмельницького. Організатор — кафедра журналістики, реклами…